• Home
      • Werkwijze
          Product strategie

        • Assumption mapping
        • Customer journey mapping
        • Design sprints
        • User Experience (UX)

        • Double Diamond
      • Projecten (57)
        •  Apps
        •  Websites
        •  Advertising
    • Over Stefan
    • Let's talk
        Home  /
    •  Websites
    • Krijg jij met het UBO-register te maken?
    KVK - UBO-register

    Kamer van Koophandel

    Freelance UX (Lead) & Product Designer

     

    Product strategie
    • Assumption mapping
    • Assumption testing
    • Product roadmapping
    • Jobs to be done (JTBD)
    • Customer journey mapping
    • Empathy mapping
    • Design sprints
    • Design thinking
    • Workshop facilitator

     

    User experience (UX)
    • Double diamond
    • Card sorting
    • Tree testing
    • Task flows
    • User flows
    • UX research
    • Uability testing
    • Interviewing
    • A/B experimenten
    • Conversie optimalisatie (CRO)

     

    User interface (UI)
    • Visual design
    • Interaction design
    • Informatie architectuur (IA)
    • Wireframing
    • Prototyping
    • Online (re)branding
    • Design systems
    • Micro-animaties
    • Documentatie

    Krijg jij met het UBO-register te maken?

    Klant Kamer van Koophandel
    Jaar 2021
    Rol Sr. UX / Product Designer
    Onderzoek stakeholder interviewsjourney mapping
    Design klantreis in kaart brengenuser flows uitwerkendeveloper handover
    Bibliotheek KVK Trinity design system
    Leestijd 4 minuten


    Het Nederlandse kabinet bracht het optuigen en bijhouden van de Ultimate Beneficial Owner-register (kortweg UBO's) onder bij de Kamer van Koophandel.

    Het register komt voort uit Europese regelgeving. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. De reden waarom we een UBO-register hebben, is dat dit helpt bij het voorkomen van witwassen van geld, terrorisme financiering, belastingontduiking en fraude. Om die redenen is het belangrijk dat in het UBO-register accurate en actuele informatie over de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie is opgenomen.

    Probleemstelling

    Gezien dit maatschappelijke belang en de complexiteit van de materie, werd ik bij de Kamer van Koophandel aangetrokken met de specifieke opdracht om de relevante klantreizen, het inschrijvingsproces en de gehele UBO-opgave te optimaliseren. Mijn werkzaamheden richtten zich op het stroomlijnen van deze processen voor gebruikers en het waarborgen van de kwaliteit van de data. Dit resulteerde in een aanzienlijke reductie van het afkeurpercentage van UBO-opgaven en heeft bovendien inzichtelijk gemaakt wie per rechtsvorm de uiteindelijke belanghebbende binnen een organisatie is.

    Mijn denkproces
    • Hoe ziet de customer journey eruit en wat zijn de touchpoints?
    • Kunnen we met data achterhalen waar het in de opgave mis gaat en waarom?
    • Kunnen we de opgave optimaliseren door onnodige stappen in de flow te reduceren?
    • Welke functionaliteiten ontbreken er om een UBO in- of uit te schrijven?
    • Zijn er gestandaardiseerde componenten beschikbaar voor het selecteren van een organisatie?
    User flow

    Oplossing voor de gebruiker
    • Een notaris of tekenbevoegde van de organisatie kan nu zelf UBO's inschrijven, uitschrijven of wijzigen met de keuze om een opgave digitaal of per post in te dienen.
    • Daarnaast is het nu mogelijk om een opgave tussentijds op te slaan.
    Business goals

    1,5 miljoen ondernemingen en organisaties moeten vóór 27 maart 2022 alle UBO's hebben ingeschreven.

    Succes metrics
    • Verhogen initiële vulling UBO-register
    • De opgave per post verminderen
    • Verhogen klantbeleving o.b.v. CES score
    • Minimaliseren van het afkeur percentage
    Resultaat
    Wil je eens praten over jouw strategische (design) uitdagingen?
    Stuur me een bericht
    Tools

    Design en prototyping

    Voor het maken van digitale producten zoals user interfaces, websites, web portals, en apps.
    100%
    Figma
    80%
    FigJam
    100%
    Sketch
    100%
    Adobe
    100%
    InVision
    Zeplin
    100%
    Joomla!
    100%
    HTML
    80%
    CSS
    80%
    Bedrijven (en merken) waarmee ik heb samengewerkt.

    • Loreal.png
    • Schiphol-Smart-Parking.png
    • SchipholCareerPlaza.png
    • Menzis.png
    • The Base.png
    • Hart-van-Nederland.png
    • KVK.png
    • NU.nl.png
    • Philips Hue.png
    • vtwonen.png
    • Sky-Radio.png
    • Warner-Bros.png
    • Schiphol-Privium.png
    • Eerste-Kamer.png
    • Schiphol-Group.png
    • Philips-Healthcare.png
    • Schiphol.png
    • ING.png
    • SBS.png
    • Politie.png
    • Sanoma.png
    • Bladcadeau.png
    • ABN-AMRO.png
    • Schiphol-Real-Estate.png
    • Veronica.png
    • Ouders-van-nu.png
    • Grolsch.png
    • Talpa.png
    • 538.png
    • Radio-10.png
    • Shownieuws.png
    • JUKE.png
    Klantervaringen

    Mijn referenties

    ReferentieReferentie van Aylin

    Customer Journey Expert bij ING Bank

    "It has been a great pleasure to work with Stefan during the launch of a new payment product. He approaches his work very professionally, he delivered great UX designs keeping the balance between the best customer experience and implementation efforts..." Lees verder

    ReferentieReferentie van David

    Product Owner bij ING Bank

    "Stefan en ik hebben samengewerkt aan de ontwikkeling van een portaal voor de toekomst van betalen bij ING. De samenwerking met Stefan heb ik als zeer prettig ervaren. Hij is een professional die zijn vak goed verstaat en bovendien zelfstandig te werk gaat..." Lees verder

    ReferentieReferentie van Kalina

    Senior UX Designer | Service Designer bij ING Bank

    "I was consistently impressed by his strong communication skills and ability to examine problems to find the most effective solutions thoroughly. He managed to work on two projects simultaneously — plus additional side tasks — while always delivering on time and..." Lees verder

    ReferentieReferentie van Floortje

    Lead Product Owner bij ABN AMRO

    "Stefan worked in my teams on the overall user experience of our business channels. From creating prototypes to well researched and data informed designs. He is able to wrap his mind around complex topics quickly, which makes it really easy to work together..." Lees verder

    Referentie Referentie van Timm

    Principle Designer Strategy bij ABN AMRO

    "I was particularly impressed by Stefan’s ability to understand the business banking contents effortlessly. That skill often takes months to develop, but it seemed to come perfectly naturally to him. He is a professional and..." Lees verder

    Referentie Referentie van Vincent

    Product Manager bij ABN AMRO

    "Enorm bedankt voor de fijne samenwerking. Ik heb er enorm genoten van je positiviteit, flexibiliteit en de snelheid waarmee je complexe concepten concreet wist te maken op een manier die perfect aansloot bij Grip. Ik ga je missen!"

    Referentie Referentie van Sylvia

    Head of Growth bij Talpa Network

    "Stefan heeft een prominente bijdrage geleverd in de gebruikerstesten die we voor Radio 538 hebben opgezet en uitgevoerd. Daarvoor heeft hij de concepten en het testplan ontwikkeld, de interviews uitgevoerd en hierover gerapporteerd met duidelijke take aways voor de teams. Stefan leidde dit project van A tot Z..." Lees verder

    Referentie Referentie van Patrick

    UX Design Lead bij Talpa Network

    "Stefan ken ik als een gedreven designer die naast intuïtieve designs en flows ook sterk is in het analytische aspect. Door zijn kennis en ervaring bij o.a. NU.nl en Philips wist hij bij Talpa een data-gedreven design cultuur te creëren."

    Bekijk alle aanbevelingen
    Contact

    Interesse om samen te werken?

    Stuur mij gerust een e-mail.

    stefan.vd.tak@gmail.com

    KVK: 27360319  |  BTW: NL001792427B09  |  © 2009-2025

    Design en development van deze site is gedaan door mijzelf.