• Home
      • Werkwijze
          Product strategie

        • Assumption mapping
        • Customer journey mapping
        • Design sprints
        • User Experience (UX)

        • Double Diamond
      • Projecten (57)
        •  Apps
        •  Websites
        •  Advertising
    • Over Stefan
    • Let's talk
        Home  /
    •  Websites
    • CRO experiment voor 538
    CRO experiment voor 538

    Talpa Network

    Freelance UX (Lead) & Product Designer

     

    Product strategie
    • Assumption mapping
    • Assumption testing
    • Product roadmapping
    • Jobs to be done (JTBD)
    • Customer journey mapping
    • Empathy mapping
    • Design sprints
    • Design thinking
    • Workshop facilitator

     

    User experience (UX)
    • Double diamond
    • Card sorting
    • Tree testing
    • Task flows
    • User flows
    • UX research
    • Uability testing
    • Interviewing
    • A/B experimenten
    • Conversie optimalisatie (CRO)

     

    User interface (UI)
    • Visual design
    • Interaction design
    • Informatie architectuur (IA)
    • Wireframing
    • Prototyping
    • Online (re)branding
    • Design systems
    • Micro-animaties
    • Documentatie

    Conversie percentage (CRO) verhogen met de horizontal player

    Klant Talpa Network
    Jaar 2023
    Rol Sr. UX Researcher Designer
    Onderzoek competitive-analysismoderated user testingin-depth interviewsusability testing
    Design CROUXUIprototyping
    Bibliotheek Talpa's publishing platform
    Leestijd 5 minuten


    We willen radio luisteren zo eenvoudig mogelijk maken en meer streamstarts genereren door kijk en luister minuten te vergroten. Uit de ideation sessie eind 2022 kwam het idee naar voren om de header te vervangen voor een prominentere horizontale player. 

    Probleemstelling

    De prominente header op de site focuste op media nieuws, acties, en radio shows, terwijl dit niet aansloot bij de primaire behoefte van de gebruikers. 90% van de luisteraars geven aan dat zij naar de website komen om naar de radio te luisteren waarvan 58% zelfs aangaf direct in de studio te willen meekijken via een picture-in-picture live videofeed.

    Tijdens interviews met 12 luisteraars bleek dat de bewegende carrousel in de header als te afleidend werd ervaren. Bovendien zorgde het overmatige gebruik van call-to-actions voor een onrustige gebruikerservaring. Luisteraars gaven ook aan moeite te hebben met het vinden van de live studio-feed en de themastations.

    Mijn denkproces
    • Geef de Live radioshow en de Stations een meer prominente plek.
    • Maak het laagdrempelig om naar radio te luisteren, in de Studio meekijken, en om een verbinding tot stand te brengen met een slimme speaker.
    • Het is een Desktop-first website, hoe vertaal ik de oplossing door naar mobile-responsiveness?
    • Hoe kunnen we de vrijgekomen ruimte aan de linkerkant optimaal benutten voor gerelateerde content of functionaliteiten?
    • Hoeveel clicks krijgen de artikelen die nu in de carrousel worden uitgelicht? Kan ik de content een meer passende en minder afleidende plek geven?
    Ideation

    Na een grondige analyse van de gebruikersbehoeften en de geïdentificeerde pijnpunten, werd het tijd om creatieve oplossingen te genereren. De focus lag op het herdefiniëren van de homepage, en de visuele hiërarchie om de focus te leggen op live radio luisteren en meekijken in de Studio.

    Ik heb de volgende methoden toegepast tijdens de ideation fase:

    • Gezamenlijke brainstormsessies met stakeholders
    • Sketching en het maken van wireframes (Lo-fi)
    • Conceptontwikkeling voor de horizontale player

    Ik begon door mijn ideeën eerst op papier te zetten om de ontwerprichting voor de grote player op de homepage te bepalen. Ik werkte daarna de ontwerp voorstellen verder uit, waarbij ik rekening hield met de huidige features én de (nieuwe) station artworks.

    En dit waren een aantal design voorstellen voor de horizontale player op vervolgpagina's (nieuws artikelen, hitlijsten, actie pagina's etcetera).

    Oplossing valideren

    We nodigden de luisteraars uit op kantoor in Hilversum. Ik bereidde de vragen voor en deed de interviews volgens een vooraf opgesteld testplan. De stakeholders zaten in de ruimte ernaast naar de gesprekken te luisteren en maakten aantekeningen die ze vervolgens op de muur plotten. Langzaam maar zeker creëerde het een muur vol met post-its, toegespitst op de persoon en verdeeld onder de topics die ik ze had opgegeven.

    Ik analyseerde alle opmerkingen en luisterde nogmaals naar de video recordings. Vervolgens maakte ik een keynote met daarin de highlights van de gebruikerstesten met key takeaways. Het leverde het team waardevolle gebruikersfeedback op en nieuwe inzichten om te verkennen.

    Oplossing voor de gebruiker
    • Direct kunnen zien WIE er in de studio zit, live luisteren, en in de Studio meekijken. 
    • Drempelloos radio luisteren (en stoppen) ongeacht waar de gebruiker zich op de pagina bevind dankzij een toegankelijke horizontale player
    • Moeiteloos kunnen switchen tussen de themastations
    Business goals
    • Langere luistertijd
    • Betrokkenheid bij live-uitzendingen vergroten
    • Gebruikerstevredenheid verhogen
    Succes metrics
    • Luistertijd
    • Retentie verhogen (percentage terugkerende bezoekers)
    • Meer DAV (daily active visitors)
    Resultaat
    Wil je eens praten over jouw strategische (design) uitdagingen?
    Stuur me een bericht
    Tools

    Design en prototyping

    Voor het maken van digitale producten zoals user interfaces, websites, web portals, en apps.
    100%
    Figma
    80%
    FigJam
    100%
    Sketch
    100%
    Adobe
    100%
    InVision
    Zeplin
    100%
    Joomla!
    100%
    HTML
    80%
    CSS
    80%
    Bedrijven (en merken) waarmee ik heb samengewerkt.

    • Schiphol-Real-Estate.png
    • Politie.png
    • Hart-van-Nederland.png
    • ABN-AMRO.png
    • Schiphol-Privium.png
    • Ouders-van-nu.png
    • Eerste-Kamer.png
    • Grolsch.png
    • Schiphol-Smart-Parking.png
    • The Base.png
    • ING.png
    • SBS.png
    • 538.png
    • Philips-Healthcare.png
    • Radio-10.png
    • Shownieuws.png
    • Sanoma.png
    • NU.nl.png
    • Menzis.png
    • KVK.png
    • Philips Hue.png
    • JUKE.png
    • vtwonen.png
    • Schiphol.png
    • Talpa.png
    • Sky-Radio.png
    • Warner-Bros.png
    • Veronica.png
    • Loreal.png
    • SchipholCareerPlaza.png
    • Bladcadeau.png
    • Schiphol-Group.png
    Klantervaringen

    Mijn referenties

    ReferentieReferentie van Aylin

    Customer Journey Expert bij ING Bank

    "It has been a great pleasure to work with Stefan during the launch of a new payment product. He approaches his work very professionally, he delivered great UX designs keeping the balance between the best customer experience and implementation efforts..." Lees verder

    ReferentieReferentie van David

    Product Owner bij ING Bank

    "Stefan en ik hebben samengewerkt aan de ontwikkeling van een portaal voor de toekomst van betalen bij ING. De samenwerking met Stefan heb ik als zeer prettig ervaren. Hij is een professional die zijn vak goed verstaat en bovendien zelfstandig te werk gaat..." Lees verder

    ReferentieReferentie van Kalina

    Senior UX Designer | Service Designer bij ING Bank

    "I was consistently impressed by his strong communication skills and ability to examine problems to find the most effective solutions thoroughly. He managed to work on two projects simultaneously — plus additional side tasks — while always delivering on time and..." Lees verder

    ReferentieReferentie van Floortje

    Lead Product Owner bij ABN AMRO

    "Stefan worked in my teams on the overall user experience of our business channels. From creating prototypes to well researched and data informed designs. He is able to wrap his mind around complex topics quickly, which makes it really easy to work together..." Lees verder

    Referentie Referentie van Timm

    Principle Designer Strategy bij ABN AMRO

    "I was particularly impressed by Stefan’s ability to understand the business banking contents effortlessly. That skill often takes months to develop, but it seemed to come perfectly naturally to him. He is a professional and..." Lees verder

    Referentie Referentie van Vincent

    Product Manager bij ABN AMRO

    "Enorm bedankt voor de fijne samenwerking. Ik heb er enorm genoten van je positiviteit, flexibiliteit en de snelheid waarmee je complexe concepten concreet wist te maken op een manier die perfect aansloot bij Grip. Ik ga je missen!"

    Referentie Referentie van Sylvia

    Head of Growth bij Talpa Network

    "Stefan heeft een prominente bijdrage geleverd in de gebruikerstesten die we voor Radio 538 hebben opgezet en uitgevoerd. Daarvoor heeft hij de concepten en het testplan ontwikkeld, de interviews uitgevoerd en hierover gerapporteerd met duidelijke take aways voor de teams. Stefan leidde dit project van A tot Z..." Lees verder

    Referentie Referentie van Patrick

    UX Design Lead bij Talpa Network

    "Stefan ken ik als een gedreven designer die naast intuïtieve designs en flows ook sterk is in het analytische aspect. Door zijn kennis en ervaring bij o.a. NU.nl en Philips wist hij bij Talpa een data-gedreven design cultuur te creëren."

    Bekijk alle aanbevelingen
    Contact

    Interesse om samen te werken?

    Stuur mij gerust een e-mail.

    stefan.vd.tak@gmail.com

    KVK: 27360319  |  BTW: NL001792427B09  |  © 2009-2025

    Design en development van deze site is gedaan door mijzelf.